Primära flikar

Växjös kommunfullmäktige, 17 december 2024

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Trumpetare från Kulturskolan

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Fransson

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Anton Dahlberg

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Trumpetare från Kulturskolan

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Sara Iranshahi (SD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Sara Iranshahi (SD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Kaj Mikael Petersson (KD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Kaj Mikael Petersson (KD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Gunnar Storbjörk (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Kristian Rappner (V)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Arijeta Reci (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Lennart Burde

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Lennart Burde

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Lennart Burde

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Nils-Erik Nilsson

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Nils-Erik Nilsson

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Gunnar Jäderlund

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Gunnar Jäderlund

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Kaj Mikael Petersson (KD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Mötets öppnande och inledning

Trumpetare från Kulturskolan uppträder

Upprop

1. Justering av protokoll

2. Godkännande av dagordning

3. Utdelning av Växjö kommuns hedersbelöning av särskilda skäl

Sammanfattning

Växjö kommun delar ut årets hedersbelöning av särskilda skäl.

4. Ledamöternas och ersättarnas frågestund

5. Rapporter från kommunens revisorer

6. Motion om stark beredskap och ökad tillväxt - Andreas Joäng (C) och Tina Sturesson (C)

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige beslutar att bifalla motionens andra att-sats och att anse motionens första och tredje att-sats besvarad med hänvisning till vad som framgår i kommunchefens yttrande daterat 2024-08-08.

Bakgrund

Andreas Olsson(C), Tina Sturesson (C) och Claes Bromander (C) har till kommunfullmäktige lämnat in en motion med följande yrkanden:

• Att Växjö kommun tar fram en strategi för att maximera fördelarna med NATO medlemskapet och för en stärkt lokal beredskap
• Att Växjö kommun i sin plan för nya företagsetableringar även inkluderar med extra fokusområde inom försvars- och säkerhetssektorn som kan kopplas till det civila och militära försvarets behov av kapacitetsökning.
• Att Växjö kommun tar fram en långsiktig strategi kring Växjö flygplats som en strategisk tillgång med anledning av NATOmedlemskapet. 

7. Exploateringskalkyl för detaljplan Växjö 6:50, Hagavik etapp 2

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige godkänner exploateringskalkyl för detaljplan Växjö 6:50 m.fl. (Etapp 2, Hagavik), Växjö kommun.

Bakgrund

Samhällsbyggnadsförvaltningen har upprättat ett förslag till detaljplan för Växjö 6:50 m.fl. (Etapp2, Hagavik), Växjö kommun. Syftet med detaljplanen är att skapa förutsättningar samt underlag för att kunna bygga ut kommunalt vatten- och avlopp till området, för att säkerställa en god vattenkvalité för framtiden, för de boende och Helgasjön. Därmed kan enskilda VA-anläggningar som finns i området bytas ut.

Detaljplanens syfte är också att säkerställa en ändamålsenlig bebyggelsestruktur, med allmän platsmark för gata/natur/park/gångoch cykelvägar samt mark för ny bebyggelse med bostäder i varierad karaktär. Utbyggnaden av gatorna i Hagavik finansieras genom uttag av gatukostnadsersättning från fastigheterna i detaljplaneområdet och genom kommunala investeringar till följd av exploateringen. Kostnader som är hänförliga till vatten och avlopp samt övrig ledningsdragning finansieras via anläggningsavgifter. Planområdet består av cirka 40 stycken fastigheter.

Kommunen är en av fastighetsägarna inom området. Exploateringskalkylen beslutas i samhällsbyggnadsnämnden innan detaljplanen antas. Redovisad kalkyl avser konsekvenserna av ny detaljplan.

8. Antagande av Detaljplan för Växjö 6:50 (Hagavik Etapp 2), Växjö kommun

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige antar detaljplan för Växjö 6:50 (Etapp 2, Hagavik), Växjö kommun enligt detaljplaneförslaget upprättat 2023-03-23, reviderat 2024-09-10.

Med hänvisning till granskningsutlåtandet daterat 2024-09-10 föranleder framförda synpunkter inga andra ändringar av planförslaget än de revideringar och justeringar som redovisas i granskningsutlåtandet.

Bakgrund

Syftet med detaljplanen är att skapa förutsättningar samt underlag för att kunna bygga ut kommunalt vatten- och avlopp till området, för att säkerställa en god vattenkvalité för framtiden, för de boende och Helgasjön. Därmed kan enskilda VA-anläggningar som finns i området bytas ut. Detaljplanens syfte är också att säkerställa en ändamålsenlig bebyggelsestruktur, med allmän platsmark för gata/natur/park/gångoch cykelvägar samt mark för ny bebyggelse med bostäder i varierad karaktär.

Detaljplanen ger förutsättningar till blandad bebyggelse i enlighet med beslutat planprogram: lägre och glesare bebyggelse norr om smalspåret, med möjlighet till delning/avstyckning av större bostadsfastigheter till småhusbebyggelse och mer blandad och tätare bostadsbebyggelse söder om smalspåret. Syftet är att ge möjlighet till olika boendetyper, storlekar och upplåtelseformer som kan täcka större befolkningsbehov. Under planprocessen upptäcktes rödlistad art knärot inom delar av planområdet.

Syftet är nu att också säkerställa mark där knärot växter idag (planläggs som NATUR). Hagavik är ett av Växjö kommuns stadsutvecklingsområden och liggercentralt vid Helgasjöns strand mellan Evedal och Sandsbro. Området har länge varit ett område för i första hand fritidsbebyggelse med enkla VA-lösningar men har nu konverterats nästan fullt ut till ett permanenthusområde på grund av dess underbara läge och kommunens bebyggelsetryck. Karaktären på området har därmed ändrats påtagligt. 

Detaljplaneförslaget har under tiden 2023-05-29 – 2023-06-18, enligt 5 kap. 18 § plan- och bygglagen, varit utsänt till sakägare, myndigheter, kommunala nämnder och bolag samt andra intressenter för granskning. Under samma tid har handlingarna också funnits tillgängliga på Stadsbiblioteket samt digitalt på Växjö kommuns hemsida. Detaljplanen handläggs med utökat förfarande.

9. Ändring av ägardirektiv för Vidingehem AB

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige beslutar om följande ändringar av ägardirektiv för Vidingehem AB:

1. a) Vidingehem AB ska under varje given treårsperiod redovisa en avkastning på totalt kapital som i genomsnitt lägst uppgår till 3,0 %.
b) Bolaget ska varje år disponeras så att den fastställda värdeöverföringen (utdelningskrav) i form av koncernbidrag eller utdelning till ägaren kan uppfyllas. Härvid ska Bolaget möjliggöra att utrymme finns för att en utdelning på 60 miljoner kronor årligen ska kunna lämnas till Växjö kommun. Utdelning beslutas av kommunfullmäktige.

2. Beslutade förändringar av ägardirektivet ska tillämpas från och med räkenskapsåret 2025.

Bakgrund

Ägardirektivet för Vidingehem AB fastställdes av kommunfullmäktige 2021-08-31 (§ 134) inför bildandet av ett gemensamt bostadsbolag bestående av tidigare Växjöbostäder AB samt bostadsbeståndet inom tidigare Vidingehem AB. Delar av tidigare Vidingehem AB som omfattade lokaler överfördes till VÖFAB genom delning under 2022. Av Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2025 med plan för 2026 och 2027 framgår att årlig utdelning för Vidingehem kan beräknas till 60 miljoner kronor.

Av gällande ägardirektiv framgår att Vidingehem ska planera för sin verksamhet så utdelning årligen kan lämnas med 120 miljoner kronor. Ägardirektivet behöver därför uppdateras i denna del så att bolaget ska budgetera för sin verksamhet att utdelning kan lämnas med 60 miljoner kronor. Nivå på utdelning beslutas av kommunfullmäktige i kommunens budget. Med anledning av denna justering uppkommer följdfråga om de finansiella målen (avkastningskravet) för Vidingehem i övrigt ska justeras. För närvarande lyder de enligt följande;

• Bostadsbolaget ska under varje given treårsperiod redovisa en avkastning på totalt kapital som i genomsnitt lägst uppgår till 3,7 %.
• Bostadsbolaget ska vid varje givet bokslutstillfälle redovisa en soliditet som uppgår till lägst 30 %.

Avkastningskravet måste vara affärsmässigt enligt Lag (2010:879) om allmännyttiga kommunala bostadsbolag (”Allvillagen”).

Paus

10. Hemställan om försäljning av Ansgarius 15 (Gamla kommunhuset)

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar att Vidingehem får sälja kv. Ansgarius 15 på den öppna marknaden.
2. Kommunfullmäktige beslutar att försäljningen får ske som ren fastighetsförsäljning eller genom så kallad paketering, det vill säga genom bolag.
3. Kommunfullmäktige beslutar att Vidingehem vid behov får bilda/förvärva bolag för försäljningen.
4. Kommunfullmäktige beslutar att Växjö Kommunföretag AB (VKAB) slutligt ska godkänna försäljningen av kv Ansgarius 15.

Bakgrund

Styrelsen för Vidingehem AB beslutade i § 87/2024 om att ge vd i uppdrag att sälja kv. Ansgarius 15, Växjö på den öppna marknaden och att hemställa till kommunfullmäktige om att få sälja och vid behov bilda bolag. 

11. Vård- och omsorgsavgifter för 2025

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar reviderade tillämpningsanvisningar för vård- och omsorgsavgifter i Växjö kommun. Avgifterna börjar gälla 1 januari 2025.
2. Kommunfullmäktige uppdrar åt omsorgsnämnden att justera belopp i tillämpningsanvisningarna som påverkas av Pensionsmyndighetens föreskrift om uppskattning av bokostnad, förändringar i färdtjänstens taxa och zonindelning samt Konsumentverkets beräkningar av skäliga levnadskostnader.
3. Kommunfullmäktige fastställer självkostnaden för en hemtjänsttimme till 449 kronor.
4. Kommunfullmäktige beslutar att avgift för insatsen boendestöd utgår från och med 1 juli 2025. Avgiftsförändringen ska göras inom ram för verksamheten, med uppföljning i juni 2026.
5. Kommunfullmäktige beslutar att insatserna boendestöd och hemtjänst tydligt särskiljs i Växjö kommuns tillämpningsanvisningar samt att justeringar genomförs enligt ovan beslutspunkter.

Bakgrund

Kommunfullmäktige beslutade den 25 april 2002 om avgifter inom äldre- och handikappomsorgen i Växjö kommun att gälla från den 1 juli 2002. Kommunfullmäktige beslutade samtidigt att ge omsorgsnämnden i uppdrag att utforma tillämpningsanvisningar till avgiftstaxan. Kommunfullmäktige beslutade 20 december 2016 att tillämpningsanvisningarna även ska gälla för nämnden för arbete och välfärd avseende den verksamhet som överflyttades från omsorgsförvaltningen 1 januari 2017. (KF §340,2016-12-20).

Kommunens tillämpningsanvisningar för vård- och omsorgsavgifter revideras årligen. Alla ändringar som föreslås börja gälla från och med 1 januari framgår av bilaga 2. En del belopp kan inte preciseras eftersom kostnader som påverkas av Pensionsmyndighetens föreskrift om uppskattning av bokostnad, förändringar i färdtjänstens taxa och zonindelning samt Konsumentverkets beräkningar av skäliga levnadskostnader inte är klara. Beloppen meddelas under december och då kommer 2024 års belopp att ersättas med de som kommer att gälla 2025. 

12. Fastställande av Krishanteringsplan

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige antar koncernövergripande krishanteringsplan.

Bakgrund

Kommunens revisorer har låtit genomföra en granskning av kommunkoncernens krisberedskap. Mot bakgrund av granskningen har revisorerna lämnat rekommendationer till kommunstyrelsen. Mot bakgrund av granskningen rekommenderas kommunstyrelsen att tillse att koncernövergripande styrdokument antas i kommunfullmäktige samt att uppdatering av den koncerngemensamma krishanteringsplanen krävs för att förtydliga beslutsmandatet över de kommunala bolagen.

Kommunen ska, enligt 2 kap 1 § lag (2006:544) om kommuner och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, fastställa en plan för att hantera extraordinära händelser varje mandatperiod. Planen ska användas när Växjö kommunkoncern riskerar att drabbas eller har drabbats av en extraordinär händelse men även vid annan allvarlig händelse som utsätter kommunens organisation, eller delar av den, för stor påfrestning. Planen riktar sig till politiker och tjänstemän inom kommunkoncernen.

Den är inte ett operativt stöd utan ger en övergripande beskrivning av Växjö kommunkoncerns krishantering, med kompletterande checklistor för operativt stöd. Växjö kommuns koncernövergripande krishanteringsplan kompletteras av krishanteringsplaner för förvaltningar och bolag. Dessa planer ska fastställas av respektive nämnd/styrelse. 

13. Revidering av reglemente för krisledningsnämnden

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige antar reviderat reglemente för krisledningsnämnden.

Bakgrund

Kommunens revisorer har låtit genomföra en granskning av kommunkoncernens krisberedskap. Mot bakgrund av granskningen har revisorerna lämnat rekommendationer till kommunstyrelsen. Rapporten från revisorerna pekar bland annat på att reglementen och ägardirektiv saknar skrivningar om krisberedskap. Ansvar, roller och uppgifter måste vara tydliga, från styrdokument på kommunfullmäktigenivå till reglementen, ägardirektiv, planer och instruktioner.

Det är en omfattande dokumentstruktur på flera beslutsnivåer och skrivningarna måste korrelera. Säkerhet- och beredskapsavdelningen har nu, med stöd av kansli- och juridisk avdelning, genomfört en analys kring vilka delar i formalia som behöver ändras och/eller tillföras.

14. Extra driftbidrag till Växjö Småland Airport AB 2024

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar att tillskjuta maximalt 4,2 miljoner kronor som ett driftbidrag till Växjö Småland Airport AB.
2. Förutsättningen för detta tillskott är att bolaget redovisar en plan för en budget i balans inom tre år. Planen ska redovisas senast 31 december 2024 3. Kostnaderna belastar gemensam finansiering 2024.

Bakgrund

Växjö kommun är delägare i Växjö Småland Airport AB. I september 2024 lämnade Växjö Småland Airport AB över en hemställan om ökat driftbidrag till sina ägare, Region Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun. Bakgrunden är att bolaget under en längre tid haft en ansträngd ekonomi och det egna kapitalet har använts för att täcka driftunderskott och linjeutveckling i flera år. För 2024 beräknar bolaget med ett driftsunderskott för 2024 på 15 miljoner kronor. Detta är i linje med det budgeterade resultatet.

Orsakerna till underskotten är flera, där pandemin och kriget i Ukraina har påverkat förutsättningarna negativt. I hemställan noteras att den största utmaningen de kommande åren är att öka intäkterna, men att man har kontroll på kostnadssidan med en god effektivitet. Vidare noteras att prognosen för det kommande året visar att det egna kapitalet är förbrukat under första halvåret 2025 om inga förändringar görs. 

15. Marksanering enligt avtal med IV Produkt AB

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar om en avsättning för marksanering på 7,0 miljoner kronor.
2. Kostnaderna belastar gemensam finansiering 2024.

Bakgrund

IV Produkt AB äger fastigheterna Växjö 8:36 och Smeden 3 inom Västra marks industriområde. Bolaget avser att på fastigheterna eller i framtiden förvärvade fastigheter uppföra tillbyggnader i syfte att utveckla Bolagets verksamhet. På del av Västra marks industriområde bedrevs under del av 1900-talet deponi för bygg- och industriavfall i regi av Växjö kommun. I samband att deponin avvecklades och när industriområdet tillskapades kom delar av avfallsmassorna att användas som fyllnadsmassor.

På vissa fastigheter på Västra marks industriområde har dessa avfallsmassor visat sig olämpliga som grundläggning för byggnation. Mot bakgrund av ovanstående ingick Växjö kommun en överenskommelse med Bolaget gällande fördelning av kostnaden för deponering av avfallsmassorna. Kommunstyrelsen fattade beslut om att underteckna ett avtal 2019-05-28 § 204. 

16. Rättelse av Växjö kommuns budget 2025, med plan för 2026-2027

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar om ändring av kapitlet Koncernövergripande investeringsplan i budget för Växjö kommun 2025 med plan för 2026-2027 i enlighet med bifogat budgetdokument.

Bakgrund

Kommunfullmäktige beslutade i § 184 2024-11-19 att anta Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2025 med plan 2026-2027.

1. I underlaget för beslut, budgetdokumentet, ska kapitel Koncernövergripande investeringsplan ersättas med en uppdaterad version: Uppdatering av vissa rubriker, uppdatering av vissa texter, uppdatering av vissa tabeller samt komplettering av vissa underrubriker med tillhörande tabeller
2. I underlaget till tabellverket (Investeringsportföljen) har en uppdatering gjorts för att fördela de föreslagna politiska justeringarna till rätt kategori av investering. De politiska justeringarna påverkade tidigare endast kategori Övriga skattefinansierade investeringar.

Kapitel Koncernövergripande investeringsplan bör med hänsyn tagen till punkterna 1 och 2 ovan bytas ut i sin helhet mot i bifogad versions kapitel.

- Nytt budgetdokument med rättelser.

17. Renhållningstaxa 2025

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige föreslås anta Renhållningstaxa för Växjö kommun 2025, inklusive bilagor, enligt ärende bilagt förslag från Södra Småland Avfall och Miljö AB (SSAM).

Bakgrund

Södra Småland Avfall och Miljö (SSAM) har till respektive delägare lämnat förslag till kommunens renhållningstaxa för 2025. Renhållningstaxan antas av respektive kommuns kommunfullmäktige och består av två separata avgiftsdelar som finansierar olika kostnader avseende hanteringen av hushållsavfall: Grundavgifter – finansierar kostnader som inte avser hämtningsavgifter, främst kostnader för drift av återvinningscentraler samt för behandling av avfallet från dessa.

Grundavgifter

finansierar även behandling av farligt avfall samt kostnader för administration, fakturering, information mm. Avgiften tas ut per hushåll och varierar i nivå beroende på abonnentkategori. Hämtningsavgifter – finansierar SSAM:s olika hämtningstjänster. I renhållningstaxorna finns hämtningsavgifter bland annat för sophämtning, tömning av trekammarbrunnar/täta tankar och latrinkärl.

Hämtningsavgifterna

finansierar insamlingskostnader för insamlat hushållsavfall. Hämtningsavgiftens storlek beror på antal hämtade behållare, storlek på behållare, hämtningsintervall och eventuella dragavstånd. 

18. Förfrågan till Region Kronoberg och Växjö kommun om förvärv av Alvesta kommuns aktier i Växjö Småland Airport AB

Förslag till beslut

Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige besvarar Alvesta kommuns erbjudande om att få köpa del eller hela av deras aktiepost i Växjö Småland Airport AB att Växjö kommun avstår från att köpa och har därmed inget emot att aktieposten säljs till Region Kronoberg.

Bakgrund

Alvesta kommun har meddelat att de vill sälja sina aktier i flygplatsen. Deras aktiepost är 3 %. Kommunen äger 42 % och regionen 55 %. Alvesta äger således en mindre aktiepost och har inte heller någon ordinarie ledamot i styrelsen, utan endast en suppleant. Enligt avtal och bolagsordning ska hembud riktas till bolagets styrelse. Detta är egentligen endast aktuellt om försäljning ska ske till annan än nuvarande delägare. Det meddelande som nu har skickats är tillräckligt för försäljning till nuvarande delägare.

Regionen är huvudägare och kommunen finner inte anledning att öka sitt ägande och har därför inget att invända mot att regionen förvärvar Alvesta kommuns aktiepost.

19. Valärenden

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beviljar avsägelsen från Simon Borup Swalander (M) från uppdraget som ledamot i kommunfullmäktige och skickar den till Länsstyrelsen i Kronobergs län för ny sammanräkning.
Kommunfullmäktige beviljar Tajma Sisic (S) ansökan om föräldraledighet under perioden 2025-01-01 till och med 2025-12-31. Under den tiden utses Arijeta Reci (S) till ordförande i styrelsen för Vidingehem AB och Vältöjan Fastigheter A AB.
Kommunfullmäktige beviljar/noterar övriga inkomna avsägelser, och beslutar att genomföra fyllnadsval enligt förslag i bilagd förteckning. Kommunfullmäktige beslutar även att förrätta till uppdrag med ettårig mandatperiod enligt förslag i bilagda förteckningar.

Bakgrund

Kommunfullmäktige ska enligt Kommunallagen förrätta fyllnadsval när en ledamot eller ersättare avgår under mandatperioden. För kommunfullmäktige utser länsstyrelsen nya ledamöter och ersättare enligt invalsordningen vid föregående allmänna val. Enligt Växjö kommuns arvodesbestämmelser för förtroendevalda ska föräldraledighet begäras hos kommunfullmäktige. Inför varje nytt verksamhetsår utser kommunfullmäktige förtroendevalda till uppdrag med ettårig mandatperiod.

20. Redovisning av inkomna motioner och medborgarförslag samt överlämnande av beslutanderätten i ärenden väckta genom medborgarförslag

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige noterar inkomna motioner och medborgarförslag och beslutar att överlämna beslutanderätten för medborgarförslagen enligt förteckningen nedan.

Bakgrund

Kommunfullmäktige får vid varje sammanträde en sammanställning av inkomna motioner och medborgarförslag. Samtidigt redovisas kommunstyrelsens presidies förslag till överlämning av medborgarförslag.

Motioner

2024-12-06 Motion om att utveckla området kring Teleborgs Slott till en attraktiv kulturell plats och stärka Växjö som besöksdestination, samt skapa en modern mötesplats för studenter - Lena Wibroe (M), Patrik Åkesson (KD) och Christina Rosén (L)
2024-12-06 Motion om större utveckling av våra internationella samarbeten med ytterligare fokus på näringslivet - Lena Wibroe (M)
2024-11-28 Motion om att säkerställa att varje elev i Växjö kommuns skolor återkommande ges möjlighet att läsa längre skönlitterära texter - Gunnar Nordmark (L) och Christina Rosén (L)

Medborgarförslag

2024-11-20 Medborgarförslag om cykeltak vid Willians Park överlämnas till samhällsbyggnadsnämnden
2024-11-19 Medborgarförslag om eluttag på Sjöbol, Ingelstad överlämnas till samhällsbyggnadsnämnden
2024-11-18 Medborgarförslag om tak över cykelparkering överlämnas till samhällsbyggnadsnämnden
2024-11-11 Medborgarförslag om belysning mellan Hovshagarondell och Lugnets rondell överlämnas till samhällsbyggnadsnämnden

Medborgarförslag om broförbindelse över Skyeån överlämnas till miljö- och byggnämnden. Beslutet ersätter tidigare beslut att överlämna medborgarförslaget till samhällsbyggnadsnämnden

21. Årsplan för kommunfullmäktiges arbete 2025

Sammanfattning

Årsplanen innehåller information om när fullmäktige ska besluta om sina ärenden. Den består dels av återkommande ärenden som behandlas av fullmäktige vid samma tid varje år, dels av ärenden som är specifika för det aktuella året.

Årsplanen sammanställs efter information från nämnder och styrelser samt kommunens revisorer. Årsplanen är preliminär och baserad på den kunskap som finns i nuläget.

Årsplan 2025

Februari
• Biblioteksplan för Växjö kommun 2025-2029
• Utbetalning av partistöd 2025

Mars
Inga planerade ärenden.

April
• Årsredovisning för Växjö kommun 2024
• Granskning av Växjö kommuns årsredovisning för föregående år
• Revisionsberättelse föregående år angående Växjö kommuns räkenskaper och förvaltning jämte redogörelse för kommunens revisorers verksamhet och granskning för föregående år
• Uppföljning av verkställighet av kommunfullmäktiges uppdrag till styrelser och nämnder
• Redovisning av ej färdigbehandlade motioner och medborgarförslag

Maj
• Köavgift för kommunal bostadsförmedling

Juni
• Utdelning av pris till årets arbetsplats
• Årsredovisningar för olika kommunalförbund (Värends räddningstjänstförbund, Samordningsförbundet Värend, VoB Kronoberg)

September
• Sammanträdestider kommande år
• Redovisning av partistöd, samt utdelning för 2026
• Utdelning av Pris för lika villkor
• Valkrets- och valdistriktsindelning inför 2026 års allmänna val
• Taxa för vatten och avlopp • Plan för förorenad mark

Oktober
• Delårsrapport för Växjö kommun efter augusti
• Revisorernas bedömning av kommunens delårsrapport efter augusti
• Redovisning av ej färdigbehandlade motioner och medborgarförslag
• Redovisning av beslut i medborgarförslag där beslutanderätten har överlämnats

November
• Växjö kommuns budget för 2026, med plan för 2027-2028

December
• Vård- och omsorgsavgifter år 2026 • Ettårs-val av ledamöter och ersättare samt revisorer till nämnder och styrelser
• Utdelning av Växjö kommuns hedersbelöning av särskilda skäl
• Årsplan för kommunfullmäktige 2026

22. Meddelanden till kommunfullmäktige

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige noterar informationen i protokollet.

Bakgrund

2024-12-03 Protokollsutdrag Kommunstyrelsen 2024-11-26 § 336 Medborgarförslag om ett innovations- och stadsutvecklingscentrum
2024-12-03 Protokollsutdrag Kommunstyrelsen 2024-11-26 § 335 Medborgarförslag om hämtning av trädgårdsavfall
2024-11-26 Sammanställning ej verkställda beslut LSS 240701-0930 kvartal 3 - Omsorgsförvaltningen
2024-11-26 Sammanställning ej verkställda beslut SoL 240701-0930 kvartal 3 - Omsorgsförvaltningen
2024-11-18 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om investeringsprojekt maskininvesteringar 2024
2024-11-18 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om investeringsprojekt underhåll allmän plats 2024 extraåtgärder
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om att bygga vind- och regnskydd för rastplatser längs med Trummen
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om att upprätta en naturlekplats på Bokhultet/Sundet
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om snökanon i Tomtabacken på Hov i Växjö
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om gång- och cykelbro över väg 23/27
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om ett promenadstråk
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om anläggning av utegym vid Evedal
2024-11-15 Samhällsbyggnadsnämndens beslut om medborgarförslag om soptömning och övrig service runt Södra Bergundssjön med häst 
2024-11-08 Utlåtande, yttrande och granskning av Värends räddningstjänst delårsrapport 2024
2024-11-08 Värends räddningstjänst beslut om delårsrapport per augusti 2024

23. Framställda interpellationer och frågor

Förslag till beslut

Fyra interpellationer har inkommit. Kommunfullmäktige medger att interpellationerna får ställas.

Bakgrund

Kommunfullmäktige ska vid sina sammanträden godkänna om framställda interpellationer och frågor som har inkommit får ställas.

Paus

Allmänhetens frågestund

24. Interpellation till omsorgsnämndens ordförande (S) från Christina Rosén (L) om uppföljning angående dagverksamhet för personer med demens

Interpellationen

"Varje år insjuknar mellan 20 000 och 25 000 svenskar i en demenssjukdom. I Socialstyrelsens slutrapport En nationell strategi för demenssjukdom (2022) lyfts bland annat behovet av öppna verksamheter/träffpunkter som i ett tidigt skede kan ha en betydelsefull roll både för anhöriga och personer med demenssjukdom. Omsorgsförvaltningen har därför fått i uppdrag att under 2024 utöka antalet platser för personer med demens. Detta är inte gjort, trots att nämnden går med stort ekonomiskt överskott.

I ett tidigare interpellationssvar angav Thomas Thornell att arbetet ”pågår”: ”Arbetet kommer fortsätta tills vi hittar en lokal för verksamheten. Ett alternativ som håller på att utredas just nu är Älmåsvägens förskola på Högstorp som Vöfab äger.” Uppföljning av detta ärende är av stort vikt och jag ombads återkomma före årets slut. Jag ställer därför följande frågor:

Vilka åtgärder har sedan oktober vidtagits för att möta behovet av öppna verksamheter/träffpunkter för anhöriga och personer med demenssjukdom?
Hur ser tidsplanen ut just nu för att säkra antalet platser för dessa personer?"

25. Interpellation till utbildningsnämndens ordförande (S) från Christina Rosén (L) om inköp av fysiska läromedel till skolorna i Växjö kommun

Interpellationen

I december 2023 bifölls propositionen ”Stärkt tillgång till läromedel” (prop. 2023/24:21). Den 1 juli 2024 förtydligas i skollagen att elever ska ha tillgång till de läroböcker, läromedel och andra verktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med utbildningens mål. Skollagen kan inte tolkas som att det räcker med att elever får använda sig av digitala lärverktyg eller information på internet i undervisningen.

Statsbidraget ska som tidigare användas till inköp av tryckta läroböcker med eller utan digitala komponenter och lärarhandledningar som är framtagna för att fungera tillsammans med ett läromedel för att stödja planeringen och genomförandet av undervisning. Bidraget ska användas för kostnaderna under perioden 1 januari – 31 december 2024. Det innebär att bidraget kan användas till att ersätta kostnader som man både har haft och väntas ha under det aktuella året. Växjö kommun har möjlighet att rekvirera 5 546 270 kr för inköp av fysiska läromedel.

Julia Berg angav i sitt svar på min tidigare interpellation i denna fråga att Utbildningsnämnden missat att rekvirera dessa pengar, trots att varje statsbidrag ”bevakas av verksamhetscontroller, som informerar ledningsgrupp (verksamhetschefer och förvaltningschef) och rektorer om vilka statsbidrag som finns att söka/rekvirera och vad som gäller för att erhålla de olika statsbidragen”. ”Tack vare Christina Roséns frågor och de svaren som kommit från förvaltningen har förvaltningschef fått i uppdrag att i dialog med skolenheter öka inköpen av fysiska läromedel med målet om att kunna rekvirera så mycket som möjligt av statsbidraget”.

Med anledning av ovanstående skickar jag därför en uppföljande interpellation där jag frågar jag Julia Berg följande:

1. Hur mycket av ovanstående belopp har nu rekvirerats för inköp av fysiska läromedel till skolorna i Växjö kommun?
2. Vilken uppföljning görs för att säkra användningen av fysiska läromedel i undervisningen?
3. Hur säkerställer nämnden och förvaltningen att beslutade statsbidrag bevakas bättre i framtiden för att komma Växjö kommuns skolor, lärare och elever tillhanda?

26. Interpellation till Vidingehems ordförande från Christer Svensson (SD) om de höga vakanserna i Vidingehems bostäder

Interpellationen

"Hem & Hyra har granskat de 50 största kommunerna över antalet outhyrda lägenheter. Enbart Örebrobostäder har fler tomma lägenheter än Vidingehem. För att läsaren skall förstå vart Vidingehem ligger är man tvungen att skriva Växjö inom parantes. Vidingehems primära mål är att hyra ut lägenheter, vilket gått trögt minst sagt på senare år. Det fanns 514 tomma lägenheter av totalt 11 385 när Hem & Hyra gjorde sin undersökning. Det Socialdemokratiska styret i Växjö kommun har satt en procent som överskottsmål vilket motsvarar 68 mkr.

Vidingehems prognos för uteblivna hyresintäkter för 2024 ligger på 46 mkr. Vidingehem har gjort en tillfällig hyressänkning i Araby där effekten av utfallet är oklar. Man har heller inga planer på att sänka hyran för de tomma lägenheterna. Bostadsmarknaden fungerar dåligt. Äldre som blivit ensamma på ålders höst bor billigare i sin stora villa än att flytta. Flyttkarusellen snurrar allt långsammare. Växjö är inget undantag utan allt fler kommuner dras med tomma lägenheter. Lediga lägenheter finns främst i nyare bestånd samt i Braås och Lammhult.

Folk vill bo i villa med trädgård eller lägenhet i markplan medan kommunen planerar för högre och högre hus. Bostadsrätter är svårare att sälja ju högre upp man kommer från marknivå.

Med anledning av de allt högre vakanserna som tynger ekonomin har jag ett par frågor till ordförande för Vidingehem.

1 Vilka åtgärder tänker du vidta för att vakansgraden skall minska?
2 Har tankar som sänkta hyror för outhyrda lägenheter prövats och utvärderats? I så fall med vilket resultat?
3 Hur ser fördelningen av antal tomma lägenheter per område ut i dagsläget?
4 Hur ser fördelningen av tomma lägenheter ut sett till kvadratmeter, antal rum och på vilken våning ligger de tomma lägenheterna inom sitt antal?
5 Vilka områden har haft tomma lägenheter under längst tid?
6 Vilka orsaker till den höga vakansgraden, ser du och styrelsen?
7 Hur ser den långsiktiga prognosen ut ex ser vakansgraden ut att fortsatt att öka eller avta och på vad grundar ni sådan prognos?
8 Trångboddhet är inte för barnens bästa. Hur stor kunskap har Vidingehem om trångboddhet i beståndet? Vet vi hur många som bor i varje lägenhet? Vet vi att vi inte medverkar till trångboddhet där barn och annan boende kan bli lidande av påfrestningen? 
9 Andrahandsuthyrning har visat sig vanligt. Har Vidingehem vidtagit åtgärder som gör att vi har kontroll över andrahandsuthyrning på sätt som kan förväntas av bolaget?
10 Har vi med det full kontroll på vilka som bor lägenheter och att det är lägenhetssinnehavararen som faktiskt är permanent boende i den förhyrda i lägenheten?
11 Den 1 juli infördes ändringen i hyreslagen som är tänkt att öka tryggheten i bostadsområden. Bland annat ska hyresgäster som begått vissa typer av grövre brott i sin bostad eller närområdet kunna vräkas. Har Vidingehem vidtagit åtgärder ex via ägardirektiv eller annat styrande dokument, för implementering av sådan lag och i så fall hur är detta uttalat och implementerat och i vilket dokument?"

27. Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Malin Lauber (S) från Ulf Hedin (M) om förberedelser för utökad kamerabevakning

Interpellationen

"Tre garagelängor nedbrunna och ett 40-tal bilar totalförstördes natten till måndag den 28 oktober 2024. Kanske hade det kunnat förebyggas genom en utökad kamerabevakning. Tidigare har det varit mer eller mindre omöjligt att sätta upp kameror för att komma åt den här typen av brottslighet men nu är ny lagstiftning på gång. Regeringen har i skrivande stund meddelat att tillstånd för kamerabevakning ska slopas till förmån för intresseavvägningar för kommuner, regioner och myndigheter.

Med anledning av ovan undrar jag:

- Hur förbereder sig Växjö kommun och Växjö kommunkoncern för att vara beredda och utnyttja de möjligheter som detta ger?
- Vilka områden kommer särskilt att prioriteras?"

Mötets avslutning

Mötesstart: 17 december klockan 14:00
Mötesplats: Utvandrarnas Hus

Mötets kallelse 

Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i en kommun. I Växjö fullmäktige sitter 61 folkvalda politiker. Kommunfullmäktige sammanträder en gång per månad med sommaruppehåll. Alla är välkomna att lyssna vid dessa möten. Allmänhet har under punkten Allmänhetens frågestund möjlighet att ställa en fråga inom fullmäktiges kompetensområden.

Fullmäktige beslutar om mål och riktlinjer för verksamheten, om budget och skattesats, samt om nämndefrågor. I fullmäktige behandlas också alla interpellationer, motioner och medborgarförslag. Läs mer.

Mötet går att se textat senast två veckor efter mötesdagen. En textikon syns nertill i spelaren när textningen är klar. Klicka på den för att se mötet med undertext.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.