Primära flikar

Växjös kommunfullmäktige 22 november 2022

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Fransson

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 10.50

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Arijeta Reci (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Sara Iranshahi (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Conny Lindahl (SD)

Talare

Pia Rönn Johansson (V)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Pia Rönn Johansson (V)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Gunnar Storbjörk (S)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Martin Edberg (S)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 13:30

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

Sigvard Jakobsson (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Malin Stadig Lundgren (KD)

Talare

Magnus Folcker (MP)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Arijeta Reci (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Hugo Hermansson (S)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Hugo Hermansson (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Cheryl Jones Fur (MP)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Claes Bromander (C)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Gunnar Storbjörk (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Denice Brewer (M)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Denice Brewer (M)

Talare

Pia Rönn Johansson (V)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 15:50

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Frida Sandstedt (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Frida Sandstedt (V)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Sara Iranshahi (SD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Iréne Bladh (M)

Talare

Ulf Hedin (M)

Talare

Oliver Rosengren (M)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Marie-Louise Gustafsson (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Michael Färdig (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Michael Färdig (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Hugo Hermansson (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Conny Lindahl (SD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Kjell Olsson (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Kristian Rappner (V)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Denice Brewer (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Marie-Louise Gustafsson (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Pernilla Tornéus (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Mötets öppnande samt upprop

1. Justering av protokoll

2. Godkännande av dagordning

3. Byte av tryggande - försäkring av förmånsbestämda pensioner

Kommunstyrelsens beslut

Kommunstyrelsen beslutar att uppdra till kommunchefen att förbereda byte av tryggande av förmånsbestämda pensioner genom försäkringslösning till en kostnad om cirka 91 miljoner kronor att belasta kommunens resultat 2022.

Bakgrund

Pensionsmålet

I Budget 2022 fastställes ett nytt mål för den ekonomiska politiken - Pensionsmålet. "Senast 2040 ska den försäkringsbara delen av pensionsskulden vara försäkrad. Vi börjar 2022 med byte av tryggandeform för den förmånsbestämda ålderspensionen (FÅP)".

Ökade kostnader

I Budget 2022 har 45 mnkr reserverats för att genomföra byte av tryggandeform baserat på en kostnadsuppskattning från april 2021. Enligt aktuella premieindikationer oktober 2022 uppgår kostnaden till cirka 91 mnkr vilket innebär en tillkommande kostnad om cirka 46 mnkr. Kostnadsökningen för byte av tryggande av förmånsbestämda pensioner följer den allmänna kostnadsökningen för pensioner som mellan åren 2022 och 2023 totalt uppgår till cirka 230 mnkr varav cirka 50 mnkr beror på det nya pensionsavtalet som träder i kraft 2023. Det som därutöver driver upp pensionskostnaderna är den kraftigt stigande och höga inflationen som påverkar via både inkomst- och prisbasbelopp samt ränta. Kostnaden för byte av tryggande påverkas även av förändringar i pensionsunderlaget (definitiva löner, antal anställda med lönedelar överstigande 7,5 inkomstbasbelopp samt anställningstid). Den uppskattade kostnaden om 45 mnkr i Budget 2022 byggde på pensionsprognos våren 2021 och det har skett stora förändringar sedan dess som påverkar både pensionsskuld och pensionskostnader.

4. Extra aktieägartillskott till Vöfab för omställning till LED-belysning i kommunens verksamhetslokaler

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar om ett extra aktieägartillskott till Vöfab om 15 miljoner kronor för arbete med energieffektivisering, avseende omställning till LED-belysning i kommunens verksamhetslokaler.

2. Aktieägartillskottet ges under förutsättning att Vöfabs styrelse beslutar om att ta emot detsamma.

3. Kostnaden ska belasta gemensam finansiering år 2022.

Bakgrund

Kommunchefen redogör i en skrivelse, den 14 oktober 2022 för bakgrunden till ärendet. Av skrivelsen framgår att energieffektiviseringar är en viktig del för att stärka kommunens robusthet, särskilt i dessa tider. Kommunchefen konstaterar att Växjö kommun har kommit långt med utbytet av utomhusarmaturer och behöver nu bredda det uppdraget och låta Vöfab öka takten för energieffektiviseringar. Detta kan göras genom att byta ut LEDarmaturer i befintligt fastighetsbestånd. För att säkerställa att bolaget genomför detta i snabb takt satsas därför, efter förslag initierat av kommunstyrelsens ordförande, 15 miljoner kronor för att nå i mål. Detta görs i form av ett extra aktieägartillskott till Vöfab.

5. Maxtaxa för bygg- och rivningsavfall 2023

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige antar maxtaxa för bygg- och rivningsavfall 2023 enligt till ärendet bilagt förslag från SSAM.

Bakgrund

Södra Småland Avfall och Miljö (SSAM) har till respektive delägare lämnat förslag till maxtaxa för bygg- och rivningsavfall för 2023. Begreppet ”hushållsavfall” har ersatts i lagstiftningen av det EU-rättsliga begreppet ”kommunalt avfall”. I samband med det beslutet hamnar byggoch rivningsavfall från icke yrkesmässig verksamhet under kommunalt ansvar från och med 1 januari 2023. Detta innebär att kommunens renhållningsfunktion ska erbjuda fastighetsnära insamling av bygg- och rivningsavfall, samt ta emot bygg- och rivningsavfall på ÅVC. SSAM kommer att möjliggöra för privata avfallsaktörer att bli auktoriserade för att samla in bygg- och rivningsavfall som uppstått från icke yrkesmässig verksamhet. Auktoriserade företag kommer bestämma prissättning och konkurrera sinsemellan så länge de uppfyller SSAM:s krav på tjänsten, t ex att erbjuda insamling i alla fem kommuner, drivmedel och miljökrav på fordon, lämna statistik mm, samt att inte överstiga maxtaxa. SSAM kommer inte utföra insamlingen i egen regi i någon kommun. Under november månad 2022 kommer SSAM annonsera om möjligheten att bli auktoriserad.

6. Revidering av Tillämpningsanvisningar angående vård- och omsorgsavgifter i Växjö kommun för 2022

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar om revidering av punkt 6, Transport av avliden, kapitel 3 i ”Tillämpningsanvisningar för vård- och omsorgsavgifter i Växjö kommun”.

2. Den nya avgiften börjar retroaktivt gälla från och med 1 november 2022.

Bakgrund

Kommunfullmäktige beslutade 23 november 2022 om tillämpningsanvisningar för vård- och omsorgsavgifter från och med 2022-01-01. Växjö kommun har från och med 8 februari 2022 ett nytt upphandlat avtal av transport av avliden från särskilt boende/tillfällig placering till bårhus. Enligt tillämpningsanvisningarna från 2022-01-01 grundar sig avgiften på avtalat pris för transporten plus tillägg för administrationskostnad. Det nya avtalet ger kommunen en förändrad självkostnad och beloppet justeras från 695 kronor + moms till 666 kronor + moms.

7. Riktlinjer för resultatutjämningsreserv (RUR)

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige beslutar om att anta riktlinjer för resultatutjämningsreserv (RUR).

Bakgrund

Enligt kommunlagen (2017:725 kap 11) ska kommuner ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. Fullmäktige ska besluta om riktlinjer för god ekonomisk hushållning för kommunen och om kommunen har en resultatutjämningsreserv ska riktlinjerna omfatta hantering av denna. Föreliggande riktlinjer föreslås reglera hantering av resultatutjämningsreserv inom Växjö kommun. Kommunallagen reglerar hur stor den maximala avsättningen till RUR får vara utifrån årets resultat efter balanskravsjusteringar. Växjö kommun följer lagstiftningens nivåer. Beslut om disponering av medel från RUR kan göras i samband med budget eller i samband med årsredovisningen. Sammanfattningsvis ska två kriterier vara uppfyllda, ett negativt balanskravsresultat och tecken på lågkonjunktur. Riktlinjen anger riktvärde när detta inträffar. 75 % av RUR bör maximalt tas i anspråk första året.

8. Ny utformning av elnätsavgifter 2023

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige fastställer en rörlig elöverföringsavgift från och med 1 januari 2023 enligt följande:

  • Från 1 januari 2023 för befintliga effektkunder – med timdebitering av under månaden använd elektricitet, genom månadsfakturering.
  • Från 1 januari 2023 för säkringskunder 50 A och 35 A vilka då samtidigt övergår till att bli effektkunder (effektkunder i enlighet med tidigare beslut) – med timdebitering av under månaden använd elektricitet, genom månadsfakturering.
  • Från 1 januari 2023 för säkringskunder 25, 20 samt 16 A – med månadsdebitering av under månaden använd elektricitet, genom månadsdebitering.
  • I slutet av 2023, dock senast sommaren 2024, för säkringskunder 25, 20 samt 16 A vilka då samtidigt övergår till att bli effektkunder – med timdebitering av under månaden använd elektricitet, genom månadsfakturering.
  • När den uttalade avsikten att införa avräkning av elanvändning på enskild kvart i stället för enskild timme så kommer den här beskrivna elnätstariffen att ändras på motsvarande sätt.

Bakgrund

I södra Sverige är E.ON den dominanta regionnätsägaren och ansvarig för att transportera fram behovet av el i Växjö stad med omnejd. Överliggande regionnätet, transporteras el fram till regionen i det nationella stamnätet genom Svenska Kraftnäts (SvK) försorg. Svenska Kraftnät har sedan ett par år tillbaka en elöverföringsavgift i form av en timavgift som varierar timme för timme beroende på marknadspriset på el. Den totala stamnätsavgiften för överförd el träffar berörd regionnätsägare, E.ON. Växjö Energi Elnät AB konstaterar att E.ON under året har justerat sina regionnätspriser kraftigt, och med kort varsel vid två tillfällen under året. Eftersom Växjö Energi Elnät AB inte fullt kompenserat sig för effekterna av de högre elnätspriserna vill bolaget införa en rörlig elöverföringsavgift från och med den 1 januari 2023. Fram till nyligen har kunderna haft en på förhand fast överföringsavgift som har gällt en längre period och fakturerats kvartalsvis till de allra flesta kunderna.

9. Prisjustering av nätavgift för privatabonnemang hos Wexnet AB

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige noterar Växjö Energi Elnät AB:s beslut om prisjustering av nätavgift för privatabonnemang hos Wexnet AB.

Bakgrund

Växjö Kommunföretag AB har i § 118/2022 beslutat att notera prisjusteringen av nätavgifter för privatabonnemang hos Wexnet AB. Beslutet anmäls för kännedom till kommunfullmäktige.

10. Taxa för miljö- och hälsoskyddsnämndens prövning och tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter samt lagen om tobaksfria nikotinprodukter

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar att fastställa miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag om taxa för prövning och tillsyn enligt lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter samt lagen (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter.

2. Taxan ska gälla från och med den 1 januari 2023.

Bakgrund

Miljö- och hälsoskyddsnämnden ansvarar för prövning och tillsyn av verksamheter som omfattas av lagen om tobak och liknande produkter. Sedan 1 augusti 2022 gäller också lagen om tobaksfria nikotinprodukter, för vilken nämnden i ändring av reglemente har begärt delegering av kommunfullmäktige vad gäller tillsynsansvar. Båda lagstiftningarna anger att en kommun får ta ut avgifter för prövning och tillsyn. För lag om tobak och liknande produkter finns taxa beslutade av kommunfullmäktige den 23 november § 215/2022. Gällande taxa för lag om tobaksfria nikotinprodukter saknas. Befintlig taxa revideras med tillägg för den nya lagen.

11. Redovisning av obesvarade motioner och medborgarförslag som har kommit in före den 1 september 2022

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige godkänner redovisningen av obesvarade motioner och medborgarförslag.

Bakgrund

Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska en redovisning av obesvarade motioner och medborgarförslag presenteras för fullmäktige två gånger per år. Kansliavdelningen bifogar en förteckning över obesvarade motioner och medborgarförslag som registrerats före den 1 september 2022.

12. Redovisning av inkomna motioner och medborgarförslag samt överlämnande av beslutanderätten i ärenden väckta genom medborgarförslag

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige noterar inkomna motioner och medborgarförslag och beslutar att överlämna beslutanderätten för medborgarförslagen enligt förteckning.

Bakgrund

Nedanstående motioner och medborgarförslag har inkommit sedan senaste sammanträdet med kommunfullmäktige. Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning § 3 kan fullmäktige i vissa fall, utan föregående beredning, överlåta till kommunstyrelsen eller till annan nämnd att besluta i ärende väckta genom medborgarförslag. I de fall ärendet är av principiell art eller av större vikt för kommunen får beslutanderätten inte överlåtas. Kommunstyrelsens beredning lämnar förslag på delegering. Kommunstyrelsens beredning har föreslagit hur beslutanderätten ska överlämnas. Förslag till överlämning redovisas nedan i anslutning till det inkomna förslaget.

13. Avsägelse uppdrag som ledamot i kommunfullmäktige - Anna Tenje (M)

Förslag till beslut

1. Kommunfullmäktige beviljar avsägelsen.

2. Kommunfullmäktige skickar avsägelsen till länsstyrelsen i Kronobergs län för en ny sammanräkning.

Bakgrund

Anna Tenje (M) har i en skrivelse, den 24 oktober 2022, avsagt sig uppdraget som ledamot i kommunfullmäktige.

14. Rättelse av val av ledamot till kommunfullmäktiges valberedning

Förslag till beslut

1. Kommunfullmäktige utser Magnus Folcker (MP) till ledamot i valberedningen i stället för Magnus Wåhlin (MP).

2. Paragrafen justeras omedelbart.

Bakgrund

Kommunfullmäktige utsåg valberedning på sitt möte i oktober. I samband med det blev det fel i protokollet så att Magnus Wåhlin (MP) skrevs in som ledamot i stället för Magnus Folcker (MP).

15. Växjö kommuns budget 2023, med plan för 2024-2025 - Inledning

Sammanfattning

Inledning av Kommunfullmäktiges ordförande Rose-Marie Holmqvist där hon går igenom talartid och talarordning m.m.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15a. Växjö kommuns budget 2023 - Inledande anförande av varje parti

Sammanfattning

Inledningsanföranden av en företrädare för varje parti för övergripande presentation av budgetförslagen. Talarordningen är Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15b. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 1, Strategisk, finanspolitisk, personalpolitisk och hållbarhetspolitisk inriktning

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Strategisk, finanspolitisk, personalpolitisk och hållbarhetspolitisk inriktning. Detta delområdet har ingen inledningstalare utan här är ordet fritt från början. Alla inlägg har en maxtid på två minuter på varje delområde.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

Paus

15b. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 1, Strategisk, finanspolitisk, personalpolitisk och hållbarhetspolitisk inriktning

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Strategisk, finanspolitisk, personalpolitisk och hållbarhetspolitisk inriktning. Detta delområdet har ingen inledningstalare utan här är ordet fritt från början. Alla inlägg har en maxtid på två minuter på varje delområde.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15c. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 2, Skapa förutsättningar för ett växande näringsliv och fungerande arbetsmarknad

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Skapa förutsättningar för ett växande näringsliv och fungerande arbetsmarknad.

I detta delområde är talarordningen följande: 1. Inledningstalare för Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets budgetförslag 2. Inledningstalare för Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas budgetförslag 3. Inledningstalare för Sverigedemokraternas budgetförslag. 4. Därefter partierna i storleksordning efter mandat och röster, det vill säga: S, M, SD, V, C, KD, L, MP 5. Därefter i den ordning man begär ordet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

Paus

15d. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 3, Utbilda för ett livslångt lärande

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Utbilda för ett livslångt lärande.

I detta delområde är talarordningen följande: 1. Inledningstalare för Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets budgetförslag 2. Inledningstalare för Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas budgetförslag 3. Inledningstalare för Sverigedemokraternas budgetförslag. 4. Därefter partierna i storleksordning efter mandat och röster, det vill säga: S, M, SD, V, C, KD, L, MP 5. Därefter i den ordning man begär ordet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15e. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 4, Utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätorter och landsbygd

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätorter och landsbygd.

I detta delområde är talarordningen följande: 1. Inledningstalare för Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets budgetförslag 2. Inledningstalare för Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas budgetförslag 3. Inledningstalare för Sverigedemokraternas budgetförslag. 4. Därefter partierna i storleksordning efter mandat och röster, det vill säga: S, M, SD, V, C, KD, L, MP 5. Därefter i den ordning man begär ordet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15f. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 5, Stödja individen för ett tryggt och självständigt liv

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Stödja individen för ett tryggt och självständigt liv.

I detta delområde är talarordningen följande: 1. Inledningstalare för Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets budgetförslag 2. Inledningstalare för Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas budgetförslag 3. Inledningstalare för Sverigedemokraternas budgetförslag. 4. Därefter partierna i storleksordning efter mandat och röster, det vill säga: S, M, SD, V, C, KD, L, MP 5. Därefter i den ordning man begär ordet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

Paus

15f. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 5, Stödja individen för ett tryggt och självständigt liv

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Stödja individen för ett tryggt och självständigt liv.

I detta delområde är talarordningen följande: 1. Inledningstalare för Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets budgetförslag 2. Inledningstalare för Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas budgetförslag 3. Inledningstalare för Sverigedemokraternas budgetförslag. 4. Därefter partierna i storleksordning efter mandat och röster, det vill säga: S, M, SD, V, C, KD, L, MP 5. Därefter i den ordning man begär ordet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15g. Växjö kommuns budget 2023 - Delområde 6, Möjliggöra en aktiv fritid

Sammanfattning

Behandling av en av budgetens delar, Möjliggöra en aktiv fritid.

I detta delområde är talarordningen följande: 1. Inledningstalare för Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets budgetförslag 2. Inledningstalare för Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas budgetförslag 3. Inledningstalare för Sverigedemokraternas budgetförslag. 4. Därefter partierna i storleksordning efter mandat och röster, det vill säga: S, M, SD, V, C, KD, L, MP 5. Därefter i den ordning man begär ordet.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15h. Växjö kommuns budget 2023 med plan för 2024 och 2025 - Budget för kommunens revisorer 2023

Sammanfattning

Presentation av kommunfullmäktiges presidiums förslag till budget för kommunens revisorer 2023

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige antar kommunfullmäktiges presidiums förslag till budget för kommunens revisorer 2023.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15i. Växjö kommuns budget 2023 med plan för 2024 och 2025 - Beslutsordning

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15j. Växjö kommuns budget 2023 med plan för 2024 och 2025 - Budgetvotering

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

15k. Växjö kommuns budget 2023 med plan för 2024 och 2025 - Beslut

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets förslag till Budget för Växjö kommun 2023 med plan 2024–2025

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår). 11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång. Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.

16. Meddelanden till kommunfullmäktige

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige noterar informationen i protokollet.

Bakgrund

Följande rapporter och beslut meddelas kommunfullmäktige: Rapportering från nämnden och arbete och välfärd av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS för första och andra kvartalet 2022. Kommunens revisorers beslut om remiss av fördjupad granskning av kommunens uppföljning av frånvaro i grundskola. Kommunens revisorers beslut om remiss av granskning av kommunens gatuunderhåll. Rättelse från länsstyrelsen angående Slutlig rösträkning och mandatfördelning – val till kommunfullmäktige Växjö. Delårsredovisning januari-augusti 2022 för Samordningsförbundet Värend.

17. Valärenden

Övrigt

Mötets avslutning

Mötesstart: 22 november 2022 klockan 09:00
Mötesplats:
Utvandrarnas Hus

Länk till mötets kallelse (öppnas i ny flik)

Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i Växjö kommun. I kommunfullmäktige sitter 61 folkvalda politiker som väljs vart fjärde år. Kommunfullmäktige sammanträder en tisdag varje månad med uppehåll under juli månad. Ett särskilt sammanträde som behandlar budget för nästkommande år hålls i juni. Alla är välkomna att lyssna vid dessa möten eller att följa debatten via radio, tv och webb-tv.

Kommunfullmäktige beslutar om mål och riktlinjer för verksamheten, om budget och skattesats, om vilka nämnder som ska finnas. Dessutom väljs ledamöter och ersättare i nämnderna, samt revisorer som ska granska kommunens verksamhet. I kommunfullmäktige behandlas också alla motioner och medborgarförslag. Platserna (mandaten) fördelas efter resultatet i kommunalvalet:

Mötet går att se textat senast två veckor efter mötesdagen. En textikon kommer synas nertill i spelaren när undertextningen är klar. Klicka på den för att se mötet med undertext.

 

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på info@okv.se eller ring 0470 - 322 600.