Primära flikar

Växjös kommunfullmäktige 21 november 2023

För att se videon behöver Cookies godkännas.
Godkänn cookies

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Martin Fransson

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Arijeta Reci (S)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

mötet återupptas ca kl 10.50

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Michael Färdig (L)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Andreas Olsson (C)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Gunnar Storbjörk (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

mötet återupptas ca kl 13:15

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Frida Sandstedt (V)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Frida Sandstedt (V)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Frida Sandstedt (V)

Talare

Michael Färdig (L)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Michael Färdig (L)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Glenn Nilsson (M)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Kaj-Mikael Petersson (KD)

Talare

Cheryl Jones Fur (MP)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Cheryl Jones Fur (MP)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Martina Forsberg (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Hugo Hermansson (S)

Talare

Marko Kosonen (S)

Talare

Kjell Olsson (S)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Sara Iranshahi (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Sara Iranshahi (SD)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Maria Garmer (V)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Michael Färdig (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Patrik Åkesson (KD)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

René Jaramillo (M)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Lisa Larsson (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 15.40

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Anton Olsson (M)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Ricardo Chavez (KD)

Talare

Christina Rosén (L)

Talare

Magnus Folcker (MP)

Talare

Magnus Folcker (MP)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Arijeta Reci (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Julia Berg (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Pernilla Bodin (MP)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Jon Malmqvist (KD)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Annika Nilsson (C)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Michael Sjöö (S)

Talare

Benjamin Stynsberg (M)

Talare

Simon Borup Swalander (M)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Tajma Sisic (S)

Talare

Conny Lindahl (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Conny Lindahl (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Conny Lindahl (SD)

Talare

Hugo Hermansson (S)

Talare

Björn Svensson (M)

Talare

Hugo Hermansson (S)

Talare

Evelina Steinwall (M)

Talare

Cheryl Jones Fur (MP)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Michel Bergendorff (SD)

Talare

Otto Lindlöf (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Johnny Werlöv (V)

Talare

Ann-Kristin Lindquist (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Lars-Göran Svensson (M)

Talare

Lena Wibroe (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Kulla Persson Kraft (V)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Christer Svensson (SD)

Talare

Tina Sturesson (C)

Talare

Mötet återupptas ca kl. 18:20

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Magnus Wåhlin (MP)

Talare

Iréne Bladh (M)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Marie-Louise Gustafsson (S)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Björn Kleinhenz (V)

Talare

Gunnar Nordmark (L)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Sofia Stynsberg (M)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Tomas Thornell (S)

Talare

Anna Zelvin (KD)

Talare

Anders Lindoff (S)

Talare

Romeo Pettersson (SD)

Talare

Alf Skogmalm (S)

Talare

Malin Lauber (S)

Talare

Gisele Iskandar (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Alexander Harréns (SD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Per Jodenius (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Marie-Louise Gustafsson (S)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Talare

Pernilla Wikelund (SD)

Talare

Rose-Marie Holmqvist (S)

Mötets öppnande och upprop

1. Justering av protokoll

2. Godkännande av dagordning

3. Uppföljning av privata utförare 2022

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige godkänner redovisningen ”Uppföljning av privata utförare år 2022”.

Bakgrund

Enligt kommunallagen, ska kommunfullmäktige varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för kommunala angelägenheter som utförs av privata utförare. Privat utförare definieras i kommunallagen som en juridisk person eller enskild individ som har hand om vården av en kommunal angelägenhet. En privat utförare är en helt privat aktör utan kommunalt ägande, det vill säga kommunala företag inkluderas inte i begreppet. Programmet omfattar inte heller fristående skolor och förskolor eftersom de är egna huvudmän för verksamheten och inte är upphandlad verksamhet utan reglerad genom tillståndsgivning.

I kommunfullmäktiges fastställda program för mål och uppföljning av privata utförare, beslutat 2023-08-29 §123, framgår att kommunstyrelsen ska följa upp nämndernas arbete och kontroller genom en årlig sammanställning över privata utförare.

4. Försäljning av aktier i Företagsfabriken m.m.

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunfullmäktige beslutar att Kommunen får sälja sina aktier i Företagsfabriken AB till Växjö Linneaus Science Park AB,

2. Kommunfullmäktige beslutar att Växjö Linneaus Science Park AB får köpa Region Kronobergs och LNU:s aktier i Företagsfabriken AB,

3. Kommunfullmäktige beslutar att Linneaus Science Park AB och Företagsfabriken får slås samman genom fusion enligt aktiebolagslagen efter att Växjö Linneaus Science Park AB förvärvat samtliga aktier i Företagsfabriken AB och

4. Kommunfullmäktige beslutar att kommunstyrelsen innan försäljning av kommunens aktier i Företagsfabriken säkerställer att avtal med Region Kronoberg finns om hur verksamheten ska finansieras.

Bakgrund

Kommunen äger 1/3 av aktierna i Företagsfabriken AB. Regionen och LNU äger vardera 1/3. Fråga har uppkommit om att Science Park ska förvärva samtliga aktier i Företagsfabriken och sedan fusionera in bolaget i Science Park.

5. Växjö kommuns policy för socialt företagande

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige beslutar att anta policy för socialt företagande.

Bakgrund

Växjö kommun har sedan tidigare ett beslutat styrdokument; Växjö kommuns policy för att underlätta samhällsansvar för företag och andra aktörer (KF 2017-03-21 §51). Denna upphörde att gälla 2018-12-31. I Växjö kommuns budget 2023 finns ett uppdrag att etablera en mötesplats för sociala företag. Inom ramen för detta uppdrag har behovet att aktualisera den tidigare gällande policyn uppstått.

6. Investering enligt projektplan (etapp 1) som del av projektet dricksvattenförsörjning Braås

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige beslutar att godkänna investering enligt bifogad projektplan (etapp 1) som är en del i helheten gällande projektet dricksvattenförsörjning i Braås.

Bakgrund

Aktuellt projektdirektiv för projektet dricksvattenförsörjning i Braås har beslutats av samhällsbyggnadsnämnden. Beslutat projektdirektiv handlar om en framtida hållbar dricksvattenförsörjning med en ny beredningsanläggning för ytvatten från Örken på ny plats.

För att optimera vattenreningsprocessen behöver en försöksanläggning sättas på plats så snart som möjligt för att fånga in både en varm och en kall säsong. Tillståndet för uttag av ytvatten från Örken har vunnit laga kraft och ett första steg i projektet är att bygga en intagsledning från Örken. När intagsledningen är på plats kan försöksanläggningen dras i gång och detaljprojekteringen av vattenverket starta. Denna projektplan (etapp 1) hanterar enbart intagsledningen med tillhörande intagsanordning och pumpstation.

7. Strategisk områdesplan för Lammhult

Kommunstyrelsens förslag

Kommunfullmäktige beslutar att anta strategisk områdesplan Lammhult.

Bakgrund

I integrationsplanen för Växjö kommun anges att det ska tillsättas tvärsektoriella områdesteam i kommunens prioriterade områden. Dessa ska ta fram lokala integrationsplaner för respektive område. Sedan 2018 har arbetet med att etablera områdesteam i Araby, Braås, Lammhult och Teleborg pågått i Växjö kommun.

2022 antog Växjö kommunfullmäktige strategisk stadsdelsplan Araby och samtidigt inleddes arbetet med att utarbeta en strategisk områdesplan för Lammhult.

8. Växjö kommuns budget 2024, med plan för 2025-2026

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.1 Inledning av kommunfullmäktiges ordförande Rose-Marie Holmqvist

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.2 Partiernas inledningsanföranden

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.3 Strategisk, finanspolitisk, personalpolitisk och hållbarhetspolitisk inriktning

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

Paus

8.3 Strategisk, finanspolitisk, personalpolitisk och hållbarhetspolitisk inriktning

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.4 Möjliggöra en aktiv fritid

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

Paus

8.4 Möjliggöra en aktiv fritid

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

Paus

8.5 Skapa förutsättningar för ett växande näringsliv och fungerande arbetsmarknad

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

Paus

8.6 Utbilda för ett livslångt lärande

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.7 Utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätorter och landsbygd

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.8 Stödja individen för ett tryggt och självständigt liv

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

Paus

8.8 Stödja individen för ett tryggt och självständigt liv

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.9 Växjö kommuns budget 2024, med plan för 2025-2026 - Förslagspresentationer och Votering

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

8.10 Växjö kommuns budget 2024, med plan för 2025-2026 - Budgetbeslut

Kommunstyrelsens förslag

1. Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige antar Socialdemokraternas (S), Vänsterpartiets (V) och Miljöpartiets (MP) förslag till Budget för Växjö kommun 2024 med plan 2025-2026.

2. Beslutet innebär att skattesatsen är oförändrad och uppgår till 20.19 procent.

Bakgrund

Enligt 11 kap. § 5 i kommunallagen ska alla kommuner varje år upprätta en budget för nästa kalenderår (budgetår).

11 kap. § 6 i kommunallagen föreskriver vidare att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det vidare framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges.

Budgeten ska även innehålla en plan för verksamheten under budgetåret. I planen ska det anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. Budgeten ska också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret ska då alltid vara periodens första år. Planen ska innehålla sådana finansiella mål som anges i första stycket. Budgeten ska enligt 11 kap. § 10 i kommunallagen fastställas före november månads utgång.

Dessutom ska kommunfullmäktiges presidium, enligt kommunallagen, upprätta förslag till budget för kommunens revisorer.

9. Budget för kommunens revisorer 2024

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige beslutar att tilldela kommunens revisorer ett anslag för 2024 på 3 175 000 kronor.

Bakgrund

Revisorernas uppdrag regleras dels av kommunallagens revisionsregler dels av de föreskrifter som kommunfullmäktige meddelat i revisionsreglementet. Revisorernas uppgift är att varje år granska den verksamhet som bedrivs inom nämnder och styrelsers ansvarsområden. De granskar och prövar om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt, samt att den styrning och uppföljning som utövas inom nämnden är tillräckliga för att verksamheten ska bedrivas effektivt. Revisorerna har också uppgiften att på samma sätt granska verksamheten i kommunens företag, genom de lekmannarevisorer och revisorer som fullmäktige utser i företagen.

Enligt kommunallagen ska kommunfullmäktiges presidium upprätta förslag till budget för kommunens revisorer. Kommunfullmäktiges presidium har därför i särskild ordning berett revisorernas budget för år 2024.

Presidiet föreslår ett anslag på 3 175 000 kronor. Förslaget innebär en minskad ram med 100 000 kronor jämfört med vad kommunfullmäktige beslutade om för 2023. För år 2023 fick kommunens revisorer ett utökat anslag med 100 000 kronor för att bland annat täcka arvodeskostnader för dubbla revisionsgrupper under våren 2023.

Revisionen kommer likt övriga nämnder kompenseras för ökade lönekostnader/arvoden i tilläggbeslut under våren 2024.

10. Valärenden från valberedningen

11. Anmälan av politisk sekreterare för Sverigedemokraterna

12. Redovisning av inkomna motioner och medborgarförslag samt överlämnande av beslutanderätten i ärenden väckta genom medborgarförslag

13. Meddelanden till kommunfullmäktige

Förslag till beslut

Kommunfullmäktige noterar inkomna motioner och medborgarförslag och beslutar att överlämna beslutanderätten för medborgarförslagen enligt förteckning.

Bakgrund

Ett antal motioner och medborgarförslag har inkommit sedan senaste sammanträdet med kommunfullmäktige.

Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning § 3 kan fullmäktige i vissa fall, utan föregående beredning, överlåta till kommunstyrelsen eller till annan nämnd att besluta i ärende väckta genom medborgarförslag. I de fall ärendet är av principiell art eller av större vikt för kommunen får beslutanderätten inte överlåtas.

Kommunstyrelsens beredning lämnar förslag på delegering. Kommunstyrelsens beredning har föreslagit hur beslutanderätten ska överlämnas. Förslag till överlämning redovisas nedan i anslutning till det inkomna förslaget.

Mötets avslutning

Mötesstart: 21 november klockan 09:00
Mötesplats: Utvandrarnas Hus

Mötets handlingar

Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i en kommun. I Växjö fullmäktige sitter 61 folkvalda politiker. Kommunfullmäktige sammanträder en gång per månad med sommaruppehåll. Alla är välkomna att lyssna vid dessa möten. Allmänhet har under punkten Allmänhetens frågestund möjlighet att ställa en fråga inom fullmäktiges kompetensområden.

Fullmäktige beslutar om mål och riktlinjer för verksamheten, om budget och skattesats, samt om nämndefrågor. I fullmäktige behandlas också alla interpellationer, motioner och medborgarförslag. Läs mer.

Mötet går att se textat senast två veckor efter mötesdagen. En textikon syns nertill i spelaren när textningen är klar. Klicka på den för att se mötet med undertext.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på info@okv.se eller ring 0470 - 322 600.